ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 30 ساله )

سلام. پسر بچه سه ساله ای دارم که اصلا صحبت نمیکنه فقط مامان میگه، شنواییش مشکلی نداره، هر حرفی بزنم میشنوه کامل، اما هر کاری میکنم حرف نمیزنه، دکتر گفته باید توی مکانهای عمومی زیاد بره، مهد کودک رو پیشنهاد کرده ولی پسرم اصلا توی مهد طاقت نمیاره، راه حل درست رو معرفی کنید؟
؟


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
نگران تاخیر در زمان سخن‌ گفتن‌ فرزندتان هستید و در راستای اجرائی کردن راه حل ارائه شده توسط پزشک، عدم همراهی فرزندتان ، ایجاد مانع میکند. برای حل این مسئله، چند راهکار پیشنهاد میشود:
- ارتباط خود را با اقوام افزایش داده و با برپا کردن مهمانی در منزل یا ارتباط با خانواده ها و دوستانی که‌ کودک هم سن و سال کودک شما دارند، یا همسایه های اپارتمانی، فرصت ارتباط عمومی او را افزایش دهید.
- با کودکتان همبازی شوید و با او صحبت کنید. او را تشویق کنید که با شعرخوانی یا همراهی در مکالمه کلمات را تکرار کند.
- در صورت تکرار هر کلمه- حتی به صورت ناقص- او را بسیار تشویق کنید. این تشویق میتواند جیع و دست و هورا کشیدن ساده باشد یعنی چیزی که او را به وجد اورد.
- گفتگوی خود را با کودکتان در طول روز و حین انجام کار بیشتر کنید و به حالت همراهی، با صبوری او را تحریک‌ به گفتگو کردا و صبورانه به او اجاره دهید تا او نیز گفتگو کند.‌ حتی کلماتی که قرار است بیان کند را برایش با ریتم تکرار کنید تا او حداقل با چشم و لب خوانی ان را دنبال نماید‌.
- در جمع ها ابتدا در کنار او باشید و زمانی که مشغول بازی میشود ارام ارام از او فاصله بگیرید. البته در دسترس و دید او باشید و گام به گام و در مراحل بعدی، از او فاصله را بیشتر کنید تا به بودن در جمع بدون شما نیز عادت کند.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.